Har verkligen granskat mina egna sociala medier senast och verkligen lagt tanke på vad jag sänder ut och vad jag vill sända ut genom mina kanaler. När jag frågar utomstående eller personer jag nyss träffat så är det att ( jag lever ett magiskt liv i Marbella, reser, har en super söt liten hund, är ALLTID glad och positiv och har ett underbart förhållande med min fina pojkvän. Har något på magen som man knappt får reda på så mycket om fast jag märkt att många är nyfikna. )

Jag reflekterar så otroligt mycket över detta senast och vill såklart börja med att säga att det är mycket så MEN - det stora MEN är att jag också har så mycket annat runt omkring än just den ljusa glammiga ytan ni ser av min kreativitet på instagram. Därför har jag känt att det behövs en förändring. Vill såklart dela med mig av allt i livet och hjälpa så många som möjligt att leva sitt liv fullt ut trots motgångar och värdera sina tankar från negativitet till positivitet men jag är också människa, har upp och ned dagar, funderingar, ifrågasätter saker i mitt liv, tampas med vardags problem och SÅ mycket mer som jag faktiskt inte delar så mycket om.

Jag kämpar med min mage och kropp för att nå mitt hälsosammaste jag som bryter ner mig jämt och ständigt just för att det är SÅ himla svårt vilket gör att jag sitter i mer tårar än glädje men något jag inte delat med er. Jag har svårt att dela med mig av just detta för att min ribba har alltid varit att KÄMPA, VARA STARK, allt går om man vill. Att gå igenom tuffa motgångar och kämpa med känslan att bevisa att man kan gå igenom dem, kämpa och klara sig och detta började redan i alldeles för tidig ålder i mitt liv.

Idag är jag 26 och tampas fortfarande med inre demoner, tankar som aldrig slutar tänka och rädslan av ett långt liv. Men jag känner att det är svårt att veta HUR jag ska dela allt med er för detta är allt jag delar med mi bästa vän, sambo och min familj - mina värderingar, tankestätt att leva med min komplicerade mage och göra det resten av mitt liv?

Så vill börja prata med er mer om detta, dela min verkliga bild om livet och des värderingar. Min nu stora kamp mot ett friskare, starkare och mer hälsosamt liv och hur det faktiskt är att leva med min peg ( knappen ) i magen och vad dess vardag innebär. Ni ser bara mer ytan med bild på den men inte mycket mer än så. " Sen är jag en väldigt sprallig, glad och positiv själv för det får mig att må allvar bäst vilket jag delar med mig och vill dela ännu mer "

Hoppas att få lite respons från er och höra vad ni känner. VILL verkligen ta mina sociala medier till nästa nivå och då veta vad ni faktiskt är intresserad av i mitt liv. Bara det här inlägget är mycket för mig för ni kommer in mer på djupet än bara mina motgångar och historien runt om. Som att ni får stå och titta in genom mitt fönster men jag öppnar inte dörren..


Man måste komma ihåg att en bild är en still bild - 1% av allas liv cirkulerar ute på sociala medier men just att kunna prata, dela med mig och visa Sofia bakom Sofia instagram bild är så mycket mer och jag vill bara att ni ska få lära känna den Sofia. Mina värderingar, tankesätt, motgångarna som fått mig till den Sofia jag är idag. Men det skrämmer mig samtidigt så mycket då jag är så van och upplärd efter alla motgångar av att alltid visa sig stark, kriga mig igenom sorg, bortgångar, begravningar, se annorlunda ut, ta emot skit mot min smala kropp från min sjukdom, inte okej att säga ifrån för att vara stor och kurvig är mycket värre, framtiden om barn, när huset brann och vi förlorade allt, mer " det är lugnt jag klarar mig ". Allt där emellan till den jag är idag och dess värderingar och värdesättningar i livet samtidigt som man tampas med vardagen här och nu.



Senaste året har faktiskt varit väldigt tufft och jag har kämpat SÅ mycket med mitt mående, stora frågor i livet, orättvisan som tar över till vem är jag, vad vill jag och vart ska jag? Andningen gick ur mig och allt förfluten vällde över mig, kroppen skrek jag orkar inte och min energi blåstes ur fortare än jag han ta ett andetag. Jag är inte stark hela tiden, jag är inte glad hela tiden jag är inte positiv hela tiden jag är inte jag är inte jag är inteeeee.

Kroppen skrek att jag måste få stanna upp, få den stora kramen istället för att hela tiden ge den, jag måste få skrika ur min ilska i kroppen för orättvisan, att det finns alltid andra som har det värre men också stanna upp och känna att allt är SKIT, inte så fort någon frågar hur mår du säga allt är toppen istället känna efter att det är okej att det ibland kan vara mindre bra eller rent ut sagt SKIT. Att inte alltid vara den som krigar och strävar mest helst tre steg framåt utan också stanna lägga mig på backen och bara titta upp i taket för att det finns en till morgondag. Påminnas om pappas bortgång på 4,5 som påminner mig varje dag att springa framåt för att hinna leva så mycket som möjligt innan det slits ifrån mig.

Kampen av tankar mående - ett bevisande för min familj alla runt omkring att jag klarar mig till att känna hej här är jag och någon gång också behöver en klapp på axeln istället för att varje gång ge dem till dem. Till mina läkare som påminner mig om saker jag inte kanske kunna göra jobba 100% varför inte och direkt när jag fick chansen så vill jag överbevisa.. Jag klarade det!

En STÄNDIG KAMP! Inte alltid lätt och något jag inte delat på sociala medier men samtidigt som är LIVETS verklighet. Cancer knackar på dörren, sliter i våra liv i mitt bröst och ger mig den djupaste sorgen jag någonsin känt, planera en begravning som 18 åring för farväl till min älskade pappa som borde vara HÄR idag med mig med oss se oss barn växa upp. 7 år sedan och ändå känns det som mitt sista farväl innan jag stängde dörren för att aldrig se dig igen, blundar och ser mig som 50 och att jag då sa farväl till min far som var över 80 år. Som det borde vara men öppnar ögonen och slås av verkligheter på canceravdelningen där jag var 18 och pappa 49. Farväl.

Vem jag är idag är genom mina motgångar som ärrat mig för livet men också LÄRT mig så otroligt mycket om livet, värderingar värdsättningar som många inte får ta del av på hela sitt liv. Glad för din skull - känner därför att jag har makten att kunna dela och lära er alla någonting utav detta och tillsammans skapa det dröm liv och tacksamheten vi alla borde värdera varenda dag. Så nu börjar en ny del av Sofia att spridas på sociala medier som faktiskt är den riktiga Sofia.


" Bakom alla dessa leenden jag älskar att le för att jag idag har lärt mig att le till livet igen - men bakom det finns ett djup och värderingar som jag vill sprida och dela med er. "

Hela outfiten fron BOOHOO topp till tå 💛

Gillar

Kommentarer

Med FANTASTISKA och så otroligt inspirerande @karolinasmoment idag när vi träffades på Manukka i Marbella stad och pratade om livet, drivet och makten överaq ens egna liv 💛Allt börjar hos DIG! Så glad att få träffa så fina nya människor. Här är ett perfekt exempel på vad som ger mig ett stort leende och så mycket positivitet och energi. " Planera in roliga saker i vardagen och va tacksam för det lilla "


Att vara glad le och positivitet är mitt största fokus för att behålla mitt mindset och min glädje till vardagen och livet. Dels för att livet blir så mycket trevligare då, samt att jag tror på domino effekten att umgås man med människor med leenden, är glada och positiva så får man det tillbaka och såna människor älska jag att vara omringad av. Men hur gör man då för att hålla sig positiv och glad hela tiden och speciellt de dagar man känner precis tvärt emot för de dagarna kommer också. Även för mig fast ni inte ser allting via sociala medier. Hur får man såna dagar att vända? Så ni får gärna dela med er vad ni gör för att hålla er positiv och sprida glädjen vidare både mot dig själv och folk runt omkring. Här kommer mina tips för att hålla ett leende på läpparna.

1. Planerar in roliga saker i vardagen - dels så har jag lärt mig att uppskatta mycket små saker. Som att storhandla det är en höjdpunkt för mig i veckan. För storhandlar jag har jag massa gott hemma att äta och mat gör mig lycklig. Så bara en sån simpel sak kan göra mig glad. Så att lära sig se de enkla sakerna som roliga gör en STOR förändring. Sen älskar jag luncher med Emilio, unna sig något gott på kvällen, träffa vänner och ta en härlig promenad eller riva av ett träningspass. Man måste lära sig finna de små sakerna en stor vägledning till ett lyckligt liv.

2. ÅH ÄLSKAR DENNA och vet själv att det gör SÅN skillnad och det är så enkelt som att lee. Lyssna på detta, " Genom att le mer ofta så sänder vi inte bara positiva signaler till andra i vår omgivningar. Vi sänder också positiva signaler till vår hjärna som i sin tur sänder positiva känslor till vår kropp."

3. SLUTA jämföra sig! Vi är den vi är och vi är alla bra på olika saker. VI kan inte bli någon annan, inte på sociala medier eller de vi ser överallt DU är DU. Avundsjuka på andra bådar ALDRIG gott, vi kan inspireras och vara glada för andra men håll de negativa tankarna borta för det är ingenting som hjälper dig i längden. Fokusera på vad som är bra i ditt liv. Om du fokuserar på att vara tacksam för vad som är bra i ditt liv och påminner dig om det dagligen blir du mycket mindre sårbar för jämförelse och avund. BÄSTA CITATET SOM ALLA MÅSTE TA ÅT ER AV - Den enda som du tävlar mot i livet är dig själv och det är du själv som bestämmer om du är en vinnare.

4. Lära sig glädjas till ANDRA - andras lycka är din lycka. Du växer så mycket som person när du lär dig vara glad för andra, oavsett framgår, bli med barn, växa på sociala medier, släpper en bok, köper sitt drömhus eller åker på den där häftiga resan. Att lära sig glädjas och vara glad för andras framgångar i livet och säga det till dem gör att du växer som person och det gör också att du vinner på det och få känna med dem i deras glädje och den dagen du är där så har du fler som är glada för dig och om inte så är det människor du inte vill ha i ditt liv. Desto mer du glädjs åt andra desto större leende får du på dina läppar! Tro mig!

5. STYR DIN ENERGI - denna är så svår och jag har jobbat så himla mycket med just detta. Man kan inte kontrollera allting som händer dig och ens liv. Men man kan lära sig hur man hanterar saker. Vi har själva ansvar över våra liv och vår lycka, men allt för ofta skyller vi på människor eller saker runt omkring oss när vi mår dåligt. Så ha koll på dina ord och tankar. När du tänker eller vill säga något negativt, gör det till något positivt. Se det positiva i saker, öva tacksamhet och le. Igen: positivt tänkande lockar positiv energi. Jag har haft så svårt då mina känslor sitter utanpå min kropp och så fort jag tänker något så har jag redan sagt det oavsett om det är bra eller dåligt. MEN jag försöker verkligen tänka att om jag börjar bli irriterar eller förbannad att värdera min tanke innan jag agerar och som jag skrev ändra om den till något positivt istället. Den är svår men Så värdefull och jag tampas fortfarande med den emellanåt.

//

Så hoppas det var några bra punkter att ta med sig och tänka på, bra att ha med sig i åtanken i iallafall. Kanske några av dessa ni redan använder er av? Så de dagarna jag vaknar upp och känner vilken skit dag vilket idag är väldigt sällan faktiskt. Det kan mer vara saker under dagen som kan ändra mitt mående och då brukar jag få bita i det sura äpplet någon minut värdera min tanke och lägga det åt sidan. Hela tiden värdera din tanke är det värt det eller inte, ger den mig något eller tar den bara energi och negativitet. Vi alla tampas med dagliga hinder så det gäller bara att spela med och hoppa över dem ibland och tillslut är du i mål lycklig istället för fast bakom ett hinder som äter upp hela din dag. Hoppas ni gillade inlägget och glöm inte följa mig på Instagram @sofiahanden och Youtube Sofia Händén LOVE


Gillar

Kommentarer


TIPS FÖR ATT KOMMA IGÅNG
1. Sätt inte FÖR höga krav på dig själv och träningen.. - Tror vi alla känner igen oss i att sätta orimliga mål i början för man är SÅ peppad och sen vips har man tappat det alldeles för fort? Sätt rimliga mål ex 2 pass i veckan så man får in en rutin och om det blir fler pass än målet så är det bara något positivt.

2. Hitta ett träningssätt som du tycker är roligt.. Den bästa träningen är den som blir av. Så kör den träningen du tycker är rolig vill du gå på Zumba så gå på det eller är det grupp pass eller boxning. Hitta din träningsform.

3. Gruppträning tycker jag gör det så mycket lättare att komma igång och du vet att passet blir bra. Där finns det oftast något som passar alla och det är ett bra och lätt sätt att komma igång med träning och få in en rutin. .

4. Prata ihop dig med en kompis eller sambo och träna tillsammans... Om man är två är det inte lika lätt att hoppa över att träna i sista sekund. Ett tips för att börja träna på gym är att bestämma fasta dagar och tider så ni kan planera utefter detta. Åh vad jag saknar Sara nu för vi tränade så bra tillsammans. Bästa knepet för att komma igång.

5. Målet med din träning vart vill du och varför tränar du? Som i mitt fall jag vill öka i vikt, bygga massa och få en stark kropp som är hälsosam. För mitt egna välmående! Bara det ger mig fokus, en vilja och visionen om att jag vill visa att jag ska klara det. Vad är ditt mål?

6. Se till att äta ordentligt & dricka mycket vatten - det mår vi alla bra av! Detta tänker jag på så mycket senast, vatten drickandet hur mycket det påverkar så DRICK vatten. Maten och kosten Så viktigt att få i sig ordentligt och rätt kost. Denna förändring som jag försöker ändra har gjort min hy mycket bättre, mår bättre i kroppen och känner mig piggare, tänker på kosten samt minska med socker. ALLT detta hjälper även energi nivån så du orkar träna så väldigt viktigt för att hålla motivationen uppe.


HÖSTEN ÄR HÄR OCH DAGS ATT SÄTTA NYA MÅL & se det som en nystart. Jag har senaste halvåret tänkt mycket på min kropp och hälsa i den mån jag inte faktiskt gjort tidigare. Jag har mer accepterat min kropp och allt efter sjukdomen. MEN nu när jag börjat blivit äldre och känner själv att jag tycker min kropp borde vara med stark , bygga upp mer massa i muskler. ( Den enda som kan påverka är en själv - därför börjar det med mig ) Nu vill jag verkligen ha en förändring då jag hela mitt liv haft väldigt svårt att gå upp i vikt trots att jag äter otroligt mycket och ändå bra med mat. Men där måste det också till ytterligare mer mängder och bra kost. Jag vill upp minst 5 kilo i vikt och helst mer speciellt när jag senaste månaden tappat 2 kilo vilket känns jobbigt och som en större uppförsbacke.

MEN jag är ändå redo för min utmaning även fast det ALDRIG fungerat i hela mitt liv att gå upp i vikt då jag haft samma vikt sedan jag var tonåring.. ( IRRITERANDE och ger mig oftast besvikelsen som gör att jag ger upp som säkert många kan känna igen sig i oavsett om man vill gå upp eller ner i vikt? ) Endast träning på gym fungerar inte, PT har jag inte vågat än då jag har sånt speciellt förflutet och kan inte köra sönder kroppen och behöver då hela paketet med kostrådgivning uppföljning då jag äter 24/7 och har väldigt lätt att köra slut på kroppen och då hjälper ingenting. SÅ TRÅKIGT och svårt!! Men jag vill SÅ GÄRNA!

Haft olika dietister i över 15 år och som ni ser har dem inte hjälp mig så bra och mer gett mig näringsdrycker att dricka om dagarna.. Faktiskt väldigt besviken på många av dem och inte alls fått något som verkligen hjälpt mig. Så nu finns det bara en utväg och det är att göra det själv och lära mig längst vägen med kosten.



Därför blir det start med mig själv, det har varit alldeles för lätt att köpa ett gymkort som kostar massor som ej används och jag känner mig inte hemma där om jag inte få träna med Sara eller gå på pass. SÅ NU har jag investerat i en yoga matta och en kettlebell för att börja träna mer hemma då jag inte ska förbränna utan med bygga och då är det bäst att börja hemma då man kan göra så mycket övningar har även några till saker som jag ska köpa hem .

MITT MÅL per vecka :

3 dagar i veckan köra hemma pass på terassen då min bästa vän Sara satt ihop till mig med bra övningar för hela kroppen utspritt på olika dagar. (Inte kommit igång än )

1 dag i veckan gå på Olinas strand pass med mycket styrka och ett riktigt käftsmäll pass för hela kroppen. (Hat fått in som rutin varje Torsdag )

Gillar

Kommentarer