Jag är på en 10-nätters TransAtlantisk kryssning med Disney Magic från Dover till New York.
Följ Disneysemester på Instagram för mängder med bilder från vår resa.
Idag är vi i Dover och seglar iväg om några timmar.

Mia - Din Disneyexpert

Under augusti kommer flera attraktioner att vara öppna under Extra Magic Time jämfört med tidigare.
Extra Magic Time är mellan 08.30-09.30 och låter alla som bor på ett av Disneys hotell gå in i parkerna innan de öppnar. Parkerna öppnar officiellt kl 10.00, men i realiteten så släpps besökare in 09.30. De attraktioner som har varit öppna under Extra Magic Time i Disneyland Park har funnits i Discoveryland och Fantasyland och i Walt Disney Studios Park har det enbart varit 3st attraktioner.

Under augusti kommer antalet attraktioner att utökas och förhoppningsvis kommer detta att förlängas.
Attraktionerna som kommer att vara öppna under Extra Magic Time i augusti är:

Disneyland Park
Frontierland: Big Thunder Mountain och Thunder Mesa Riverboat Landing
Fantasyland: Le Carrousel de Lancelot, Peter Pan’s Flight, Dumbo, Mad Hatter’s Tea Cups och Princess Pavillion,
Discoveryland: Buzz Lightyear’s Laser Spin, Hyperspace Mountain och Orbitron

Walt Disney Studios Park
Twilight Zone Tower of Terror, Ratatouille, Rock ’n Roller Coaster och Crush’s Coaster

Walt Disney World, Reseberättelse

Florida 2019

Dag 2 21/7-2019

London Gatwick - Orlando

Vi gick upp ganska tidigt, checkade ut och begav oss till Gatwick. Det var bara 10 minuters gångväg till norra terminalen, men eftersom vårt flyg gick från södra terminalen så tog vi bussen som gick från hotellet var 20:e minut. För £3 per person (över 16 år) så var det ett självklart val. Vi var på flygplatsen i god tid innan vårt flyg gick, eftersom vi skulle äta frukost också. Vi fick checka in väskorna direkt och satte oss sedan och åt frukost på Starbucks.

Vi åkte med British Airways för första gången, och var mycket nöjda. Servicen var bra, och maten var god. Oväntat nog var planet inte fullt, så jag hade turen att få platsen bredvid mig tom och kunde bre ut mig extra mycket. Den stora fördelen med att åka från London redan vid 11-tiden var att vi var framme i Orlando redan före 15.30 lokal tid (21.30 svensk tid). Vanligtvis är vi inte framme så tidigt och det var så skönt att ha lite ork och energi kvar, samtidigt som det gjorde det lättare att komma i rätt fas med tidsskillnaden.

Väl framme på Orlandos flygplats, så tog det en timme att gå genom immigration. Kön var lång, men det är ett nödvändigt ont. Efter att vi blivit insläppta och hämtat våra väskor, så var det bara att följa skyltarna till Disney's Magical Express. Alla som bor på ett av Disneys hotell har tillgång till Magical Express som går mellan MCO (Orlandos International Airport) och Disneys olika hotell. När du har bokat ditt Disneyhotell så anmäler du dig till Magical Express som är helt gratis. När du kommer till MCO är det bara att följa skyltarna och anmäla sig med sitt reservationsnummer. Du blir då anvisad till rätt buss och inom 20 minuter så är du på väg till ditt hotell.

Vi hade bokat Disney's Old Key West som är ett av Disney Vacation Club:s hotell. Vi är Disney Vacation Club medlemmar och trots att vi bokade med så kort varsel så lyckades vi få en hel vecka i en 1-beadroom Villa på just Old Key West Resort.

Hotellet var nyrenoverat och var stort och ljust. Området är stort, har Key West tema och består av flera olika hus utspridda med olika typer av "villas" och studios. Vår 1-Beadroom Villa bestod av ett stort kombinerat vardagsrm/kök med bäddsoffa och bäddfåtölj, matbord och ett fullt utrustat kök (full kyl/frys, spis, kaffebryggare, micro, porslin, köksgeråd och mer), sovrum med en kingsize säng, stort badrum med dusch och jacuzzi, hall med tvättmaskin och torktumlare samt en stor balkong. Ingående inlägg om Disney's Old Key West kommer senare.

Vi checkade in och fick våra Magic Bands innan vi fick skjuts av Bell Service till vår hotellbyggnad.Vi var mycket imponerade av vårt hotellrum och packade upp innan vi gick och åt en enkel middag på "Goods to Go" snabbmatsrestaurangen på området. Vi utforskade hotellområdet innan vi gick tillbaka till vårt rum och tog det lugnt.

Nästa dag var det dags att hämta vår hyrbil och besöka Disney's Typhoon Lagoon.