OPPSUMMERING AV 6. SEMESTER

Start: Sep 2015
Slutt: Jan 2016

Nå er vi snart halvveis! Sånn arbeidsmengdemessig er dette semesteret ca. som 4. semester. Det er ikke krise, men det er ikke mye tid til å slappe av på heller. Man har 5 obligatoriske eksamner pluss valgfag. Men det er ikke noe problem om man er forutseende og benytter enhver sjanse til å melde seg opp til pre-exam.

Dette er siste semester av "tre-hundre-og-ørten-fag-og-tredve-eksamner-til-slutt-modellen". Jeg gleder meg til å begynne med blokkfag-modellen, der man har ett fag om gangen og avsluttende eksamen før man begynner på neste fag.


Cardiology: dette semesteret var cardio et rent helvete for klassen vår. Etter å ha hatt en dame som ikke pushet oss noe særlig i 5. semester, var vi så heldige å få den strengeste mannen på hele cardio department, Kārlis Trušinskis. Han viste ingen nåde. Det var test hver time, den ene vanskeligere enn den andre, og om man ikke besto fikk man en debt som man måtte møte opp på kontoret hans utenom timene og svare på muntlig. For eksempel "behandling av atrieflimmer". Det gikk rykter om studenter som hadde kommet igjen selv eksamen var bestått for å ta debts med han. Jeg leste og leste, strøk alt som strykes kunne og tok debt etter debt på kontoret til Kārlis. Vi ble veldig godt forberedt til eksamen da, så alt i alt var det vel verdt det.

Pharmacology: vi skulle kanskje hatt litt mindre fokus på cardio og litt mer på pharma, sønn 50/50, men det ikke var mulig i vårt tilfelle. Jeg syns det er vanskelig å pugge navn på medisiner som ikke gir noen mening annet enn at "det heter det, pugg!", det ble litt som å pygge navn på muskler og nerver i anatomi. Ikke min sterkeste side altså, men vet mange som liker disse fagene best! Eksamen kom i en ganske morsom variant: hele semesteret samlet i auditoriet, mcqs på storskjerm, hvert spørsmål ble vist i noen sekunder før det forsvant for alltid. Lykke til, liksom.

Introduction to Surgery: læreren vår dette semesteret var litt mer opptatt av å gjøre ting ordentlig og forberede oss til eksamen. Vi fikk se færre pasienter, men lærte adskillig mer enn vi gjorde i 5. semester. Eksamen besto av en del mcq og deretter 4 praktiske stasjoner med en dame som satt i gangen og blåste i ei fløyte. Stress, men gøy.

Radiology: ikke noe mer spennende dette semesteret. Tror faktisk de viste oss noen av de samme bildene som forrige semester.

Otorhinolaryngology: etter å ha repetert anatomien og patologien i forrige semester, går man nå dypere inn på sykdommer og behandlinger. Veldig interessant! Ved siden av cardio er dette det beste faget så langt etter min mening! Eksamen var MCQ og helt ok.

Clinical Care: vi kalte det "sykepleierfaget" fordi det handlet om alt man ikke gjør som lege lege. Alt i fra hygiene og stell, til å henge opp medisiner, ta blodprøver, sette veneflon, kateter, stomi, tuber osv. Det var med andre ord veldig praktisk rettet og i utgangspunktet et veldig godt og viktig fag. MEN, læreren vår snakket veldig dårlig engelsk. Gummihanskene kom i "small, medium and long" og det brukte vi en hel time på å lære om i tillegg til hvordan vi skulle vaske hendene før vi tok på hansker. Veldig viktig altså! Vi skulle også re opp senger, med en bordduk som laken. Eksamen var praktisk og bestod av flere stasjoner hvor man viste noe praktisk, veldig gøy egentlig!

Environmental Medicine: hvis du syntes clinical care hørtes unødvendig ut, vent til du hører hva vi gjorde i environmental medicine. I dette faget lærte vi rett og slett at hvis det er dårlig luft i et rom (eller "bad temperature and bad air motion" som damen sa) så må du åpne et vindu. Og et eller annet med gap angle. Hver time skrev vi en rapport som måtte underskrives av professoren for å bestå classen. Og vi er ikke ferdig med dette faget enda, oh no! Jeg gleder meg til to uker med BARE environmental medicine i 7. semester...

Basics of Rehabilitation: ikke så aller verst, litt kjedelig men rehabilitering er jo viktig og her fikk vi se litt av hvert. Det toppet seg imidlertid med masasjetimen og "deep stroke" (veldig intern den der).

Latvian (elective course): jeg har hatt latvisk omtrent hvert semester siden jeg begynte, og jeg syns det har vært veldig praktisk! Da blir man bare bedre og bedre. I valgfag lærer man mye av det som trengs for å snakke med pasienter.

ØVERST: 1) Cardio; syns ikke EKG var så lett. 2) Øver på stitches i surgery. 3) Omvisning på operasjonssalen

MIDTEN: 1) Chiller i rehab. med Cath og Laavanja. 2) How to make a bed with "bordduk". 3) Pharmaeksamen nærmet seg

NEDERST: 1) LOR-læreren fikk en hilsen fra oss. 2) Gleder oss til surgery exam. 3) Forbereder oss til Environmental medicine





OPPSUMMERING AV 5. SEMESTER

Start: Feb 2015
Slutt: Jun 2015

Endelig var fjerde semester over og alle puster lettet ut. Alle gledet vi oss til at preclinics skulle bli over så vi kunne komme i gang med den morsomme delen. Praksis. Legegreier. Det ble vel ikke akkurat sånn som jeg hadde trodd. Tredje året har fortsatt veldig mye teori og relativt lite praksis. Men vi kom da i gang med fag som var litt mer praktisk rettet. Som cardiology og surgery. Og otorhinolaryngology! Eller øre-nese-hals som vi sier i Norge. Dét var et spennende fag! Jeg savner det litt nå, men antar at jeg har mye mer spennende i vente.

Om du vil ha et råd før du begynner på 5. semester, så vil jeg bare si: les så mye du kan! Det er helt sant at man fortjener en liten pause (og en gullmedalje) etter å ha kommet seg gjennom de to første årene av medschool, men det betyr ikke at man må låse inn pensumbøkene i safen og pløye gjennom alt som finnes av serier på netflix hele 5. semester, bare fordi man kan. Selv om det ikke er spesielt mye å gjøre akkurat dette semesteret, så kommer det en dag i neste semester der du skulle ønske at du brukte bare litt mer tid på feks. cardiology. Så finn balansen, det vil du ikke angre på.


Cardiology: Hjerte- og karsykdommer. En del repitisjon fra physiology. Kanskje det mest interessante faget så langt, men også veldig krevende! Ikke i 5. semester, riktig nok... Alt avhenger som vanlig av hvilken lærer du får, og læreren vår var et susehue uten like.

Pharmacology: Læren om forskjellige typer medisiner - for hver medisin måtte vi pugge a) gruppen den tilhørte, b) hvordan den virket i kroppen, mekanismen bak og c) alt hva den brukes til. Det er mye mer enn det høres ut som!

Pathology and Biopsy: siste semester med dette faget, med eksamen i slutten av semesteret. Dette er den eneste eksamen du har på 5. semester. Den besto av MCQs fra path. physio og path. ana, og praktiske oppgaver fra begge fagene; tolke bilder fra path. ana og tolke blodprøver fra path. physio. De sa at det var den største eksamnen vi noen gang kom til å ha på medisinstudiet, men jeg syns da ikke det! Jeg syns micro og physio var MYE verre.

Introduction to Surgery: det kommer sikkert an på hvilken lærer du får, men mitt inntrykk er at de ikke bryr seg så veldig om dette faget på universitetet. Kan ikke si at jeg lærte så veldig mye mer enn hvordan man setter inn en chest tube dette semesteret. Læreren vår var "resident in thoracic surgery" og vi fikk (måtte) følge han rundt og se på at han dyttet inn chest tubes i ryggen på små, gamle damer så og si hver eneste time. Hvis jeg ser én chest tube til... Neida, det var faktisk ikke så verst.

Radiology: ikke så veldig matnyttig dette heller, dessverre. Samme kjedelige professoren som gikk gjennom samme powerpointen 3 kjedelige ganger. Neida, men det var ikke veldig interessant. Jeg skal i hvert fall ikke bli radiolog!

Rheumatology: det samme som forrige semester, med final test til slutt.

Otorhinolaryngology: LOR, øre-nese-hals, ENT (ear-nose-throat) - kjært barn har mange navn. Dette var bare en kort introduksjon til faget, jeg tror vi hadde 5 classes bare, hvor de fokuserte mest på repitisjon av anatomi av øre, nese og hals.

Latvian (elective course): samme som tidligere

ØVERST: 1) Pharmacology class. 2) Radiology class... 3) Mange timer på Gailezerssykehuset.

MIDTEN: 1) Rheumatology class. 2) Sliten i cardio. 3) Jeg ble med som styremedlem i ANSA.

NEDERST: 1) Såå glad for å ha latvisk til sent på kvelden. 2) Øre-nese-hals. 3) Klassen samlet utenfor sykehuset.


Liker

Kommentarer

halvorsenmari
,
Høres utrolig spennende ut, utrolig mye kule bilder 😊nouw.com/halvorsenmari
ingridnordli
,
Takk for det 😊 nouw.com/ingridnordli
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229