Experten slår hål på 5 vanliga myter om träning

Vad är sant och vad är falskt när det gäller träning, egentligen? Det finns mycket myter där ute om träning - och ibland kan det vara svårt att veta vad som är just en myt och vad som faktiskt stämmer. Vår PT Hanna hjälper oss att slå hål på vanliga träningsmyter! Fitness & health - 17

"Du går ner i fett av konditionsträning & en kvinna ser manlig ut av styrketräning"

Att gå ner i fett handlar om många olika variabler och en kombination av träning och god kost bör ligga som större fokus än att bara springa på bandet eller stå på crosstrainern. Det är inte antalet brända kalorier på konditionsmaskinerna som gör det utan snarare hälsosamma vanor. Styrketräning gör inte en tjej manlig, det ligger en otroligt omfattande ansträngning, timmar av tuffa timmar på gymmet och en strikt kosthållning för att en kvinnlig kropp ska upplevas ”manlig” på grund av styrketräning.


"Ju mer träning desto bättre" 

Att träna så mycket som möjligt är inte det bästa. Smartare är att fokusera på kvalité i träningstimmarna före kvantitet av träningstimmar. Träning är en stress för kroppen, i lagom mängd är det en hälsosam stress som gör att vi sänker kortisolet (stresshormonet i kroppen) i vår vardag. Men i för stora mängder kan det tära på kroppen och psyket.


"Sit-ups ger magrutor"

Det är snarare hur mycket/lite fett man har på magen som gör om magrutorna syns eller ej. Alla har dem. Däremot går det inte att punktförbränna fett så som att situpsen skulle bränna fett på magen. Situpsen i sig bränner inte fett utan det gör träning i kombination med goda kostvanor.


"Du måste dricka proteinshakes för att bygga muskler"

Extremt få personer lider av proteinbrist i Sverige idag. En shake är inget mer än ett tillskott om du mot förmodan saknar protein i din kost. Fokus bör ligga på att få i sig alla viktiga näringsämnen genom att äta allsidig och hälsosam kost.


"Att träna innan frukost ökar förbränningen"

Studier visar att det kan ske en något ökad förbränning just under träningspasset, men det hela jämnar ut sig under dagen. Träna innan frukost om du tycker att det är härligt, annars lägg passet senare på dagen, det har ingen större betydelse om du är ute efter förbränningen. Träna var, när och hur det känns roligt och passar dig bäst!