Jag gick ner 10 kilo - SÅHÄR gjorde jag!

Hej på er! Hoppas ni har en härlig helg.
Nu blev det äntligen min tur att få gå på semester AND I LOVE IT.
Min semester kommer spenderas lite med familjen, vänner och med kärleken såklart <3
Jag kommer unna mig både det ena och det andra men träningen ska jag försöka få till varje dag. 10.000 steg om dagen gör stoor skillnad än om man rör sig cirka 5000 steg om dagen. Jag känner direkt att min kropp blir tyngre, tröttare och framför allt så blir jag tröttare, mindre glad och då äter jag också sämre. Så träningen kommer att bli av, det har jag lovat mig själv. Träning varje dag under semestern är mitt mål och det är ju just under mina lediga dagar som jag VERKLIGEN har tid. Så jag hoppas jag kommer iväg näst intill varje dag för min egen skull. Det kommer jag tacka mig själv för sen.
Jag är glad om jag bara gått upp något kilo till hösten annars kommer hösten bli riktigt tuff ;) hehe..

<-2017 vs. 2019 ->

Hur gick jag ned 10 kilo?

Jag vill börja med att säga att dessa 10 kilo nog var de tuffaste. Det tog mig ungefär 6 månader att gå ner dem, vilket jag verkligen vill vara ärlig med att berätta. Nu har jag cirka 6 kilo kvar till målvikt men att bli av med dessa 10 kändes som en evighet. Men det gick och jag ska berätta hur!

Som ni säkert förstår och är medvetna om så är det ingen QUICK FIX att gå ner i vikt. Det tar tid och kräver tålamod. För att skapa nya vanor och kunna hålla en hälsosam livsstil över tid behöver du förstå hur din kropp fungerar och vilken sorts mat och träning den behöver.
För mig MÅSTE viktnedgången ta tid för ibland hamnar man där när man känner att man faller tillbaka i gamla mönster och då måste man vara där och påminna sig själv om vart man vill nå :)
Jag har under dessa 6 månader kör Viktväktarna strikt och tränat cirka 4-5 dagar i veckan. Åtminstone försökt få ihop 10.000 steg om dagen för att öka förbränningen. Jag har då främst gått ut på promenader men också kört lite styrka hemma i form av övningar med egen kroppsvikt.
Jag har använt min veckobonus och unnat mig både god mat, dryck och fika men såklart inte varje dag. Endast en gång i veckan har jag unnat mig och då har jag registrerat detta i appen + att jag har hållit mig till den mängd jag räknat ut att jag kan äta.
Däremot måste jag vara ärlig att säga såhär i semestertider att det är svårare att hålla sig ifrån godsaker och dryck. Därför äter och dricker jag gott men har fortfarande kontroll, då jag helt enkelt får träna mer om jag ska äta mer godsaker.

Mina 5 bästa tips till er!

1. Försök att motionera mer än den vardagsmotion du får.
Säg att du rör dig mycket i ditt arbete - det är toppenbra! men det är också en motion din kropp är van vid. Så ge dig ut på en promenad när du kommer hem från jobbet eller packa väskan och kör ett pass på gymmet. Det allra bästa för viktnedgång är just att öka sin konditionsträning för att skapa förbränning i kroppen. Naturligtvis är en kombination av styrka, rörlighet och kondition det allra bästa, men om du vill fokusera lite extra på förbränningen är konditionsträning ett bra tips! :)
Vill du dessutom under sommaren äta lite extra gott och unna dig godsaker så är träningen en viktig nyckel. Om du då skulle motionera varje morgon kommer du inte att lägga på dig det du äter på samma sätt som om du inte rör dig mer än det du måste. Mer motion gör att du stabiliserar upp för den mat du äter, så det är en smart och enkel grej att göra för att hålla vikten.

2. Planera veckans måltider och veckohandla
Just planeringen och att handla så sällan man kan gör gott för både hälsa och plånbok. Du handlar inte på impuls utan har skrivit ner vad du ska ha till respektive måltid. Variera dina måltider så att det inte bara blir kvarg och ägg för då kommer du tröttna. Utan variera dig och leta fram roliga recept som du kanske inte testat innan. Gör matlådor eller åtminstone ät lagad mat så att du vet vad du stoppar i dig och håller rätt mängd. Tallriksmodellen är ett riktigt bra mått och håller du dig till den mängden mat kommer du märka skillnad.
Viktigast tycker jag är att vi inte utesluter någon del av varken kolhydrater, protein, fett eller vitaminer för kroppen behöver allt. Men sedan gäller det ju att göra smarta val av vilka kolhydrater man väljer att äta. Kanske en rejäl middag på 400kcal än en liten chokladbit på 400kcal, eller hur? :)

3. Under semestertider.. Unna dig men tappa inte kontrollen
Detta kanske kan vara det allra viktigaste under sommaren. HUR ska man unna sig utan att falla över i gamla vanor? Jo.. såklart tycker jag att du ska unna sig god mat, dryck och godsaker men bestäm dig för mängden du äter. Det viktigaste är att vi har koll på vad vi stoppar i oss och att vi gör ett aktivt val. Vi ska inte låta det omedvetna ta över så att vi stoppar i oss utan att ha kontroll. Det är svårt att säga under sommaren vilken dag man ska unna sig så bättre är att man unnar sig lite grann då om man känner att man vill. Istället för att vräka i sig.

4. Ha alltid bra mellanmål till hands
Mellanmålen du impulsköper i matbutiken eller närmsta kiosk är sällan de mest hälsosamma. Mellanmål är också viktigt för att fylla på energi mellan måltiderna, kommer du hem jättehungrig från jobbet, är sannolikheten större att du äter för mycket när du väl äter middag. Har du med dig en frukt i väskan har du alltid ett bra och hälsosamt mellanmål till hands.
Ska du till stranden eller iväg på utflykt, packa ner ditt eget mellanmål som ex. kvarg, ägg, yoghurt, jordgubbar, melon eller kanske en hemmagjord smoothie. Perfekt att ha med sig så att du står dig fram till nästa måltid och så att du alltid håller kroppen i förbränning. Nyttig mat behöver inte vara avancerat och tråkigt, det kan istället vara HUR gott som helst och så smidigt att fixa ihop.

5. Uppdatera din garderob
Detta är ett viktigt steg för att ändra din attityd och din känsla mot en ny livsstil. Ett tips är att göra sig av med alla de plagg som får dig att se eller känna dig ful. Kasta ut allt som är för stort – ge inte dig själv alternativet att någonsin passa i de kläderna igen. Plocka istället fram de mindre kläderna för att motivera dig själv och tro det eller ej men SNART kommer jeansen du inte kunnat ha, att passa dig igen!
För mig är det superviktigt att jag har träningskläder som jag trivs i och som sitter bra. Har jag tights som åker ner när man rör sig eller ett linne som sitter för tajt eller en sport-bh som inte ger fullt stöd, då påverkas min träning otroligt mycket och fokus ligger på fel saker. Träningskläder är viktigt för mig och det skapar en sån otrolig energi och drivkraft så köp dig ett par nya träningstights, ett par löparskor eller ett nytt träningslinne. Jag personligen är helt SÅLD på ICANIWILL;s produkter men även NIKE är en favorit hos mig.

Gillar

Kommentarer

linajohansson
linajohansson,
Så grym är du! nouw.com/linajohansson
Byebbaa
Byebbaa,
Åh tack snälla!nouw.com/byebbaa
Amanda
Amanda ,
Jag går alltid in på din blogg när jag behöver inspo, för du inspirerar verkligen!! Mitt problem är att jag inte får in någon rutin på träningen och jag oftast inte fullföljer det jag bestämt mig för att göra. Skulle du satsa på att börja med kondition (promenader, löpning) eller styrka t.ex hemma eller på gym? Sen är jag också väldigt svag för kvällsmyset, vill gärna ta något gott då efter middagen. Tips mot det?
Tack för en bra blogg! Kram
Byebbaa
Byebbaa,
Hejhej! Jag förstår absolut hur du känner för jag har också varit där. Det ENDA som får mig att ge mig iväg är mitt MÅL. Jag vet vart jag vill och jag vet att jag måste slita för att nå det 😊 så försök att bestäm dig att träna ex. Mån, ons & fre. kör lugna promenader eller kortare löpning om det är det du känner för just den dagen. När du sedan klarat av 3 dagars träning den veckan kommer du vara SÅÅ stolt! Jag lovar dig <3nouw.com/byebbaa
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229