Der er rigtig meget snak lige nu om hvordan reklamer på blogs skal markeres og at rigtig mange influencers og bloggere måske ikke er helt så gode til det. Det her indlæg har jeg allerede udgivet en gang tilbage i januar, men eftersom at debatten nu er på sit højeste, tænkte jeg at det måske var på sin plads med en gen-udgivelse. Så derfor vil jeg i dag komme med mit bud på hvordan reklamer og sponsorerede indlæg skal håndteres og et indblik i hvordan jeg håndterer det her, i mit lille hjørne af internettet.


OUTFIT DETAILS

Kjole: NAKD

Hat: H&M

Hvis du normalt kun klikker ind for at læse hverdags indlæg der er nemme at fordøje, så kan du nok godt springe den her over, for det bliver både langt og teknisk. Men hvis du er bare lidt interesseret i hvordan det egentlig foregår "bag kulissen" så læs endelig videre på min fortolkning!

Jeg har indtil videre ikke lavet såå mange sponsorerede indlæg selv, men der har alligevel været et par stykker (hvilket er store sager for lille mig, haha!) og jeg vil jo gerne lave flere i fremtiden (for jeg ser det som et KÆMPE kompliment når brands vælger mig til et samarbejde, igen jeg er jo bare lille mig haha), så vil jeg egentlig gerne dele mine tanker med jer, om hvordan jeg håndterer mine samarbejder når de er der, og hvad mit syn på sponsorerede indlæg og reklame egentlig er.

Jeg kan fornemme mange steder i blogland og dets kommentarfelt, at den generelle holdning hos læsere er, at reklamer og sponsorerede indlæg er irriterende og utroværdige. Som blogger, ivrig bloglæser og instagram slave, er jeg både enig og uenig.

Jeg er enig fordi, at hvis en influencer har fået penge for at anbefale et makeup produkt / ansigtscreme / hotel ophold / hår vitamin, så kan man i for sig som læser aldrig være helt 100% sikker på om de anbefaler det, fordi de har fået det gratis / fået penge for det, eller om det faktisk ER fordi de er helt vilde med produktet og derudover bare har været så heldige også at få det sponsoreret. Jeg er også enig fordi at mange bare anbefaler til højre og venstre bare fordi der er penge i det. Der kommer det jo egentlig an på den enkelte influencer og deres integritet.

Jeg er uenig fordi, at jeg netop ser mig selv som havende en del integritet. Som jeg har skrevet i min disclaimer, så går jeg utrolig meget op i min troværdighed som blogger, og den beholder man altså ikke så længe, hvis man smider om sig med anbefalinger til ting der ikke virker. Og uden min troværdighed, så har jeg ikke så meget at have mine anmeldelser i. Derfor vælger jeg også kun at samarbejde med firmaer der passer til min hverdag og min blog. Og jeg laver også en del anbefalinger på ting jeg selv har købt. Jeg har en generel regel om, at hvis jeg ikke ville købe et produkt for mine egne penge, så vil jeg heller ikke promovere det til jer og jeg sætter lidt en ære i at alle tanker og holdninger her på bloggen er 100% mine egne og det er uanset om jeg selv har købt produktet, eller om det er blevet givet til mig. Hvis der er noget jeg ikke kan lide, så vil jeg enten holde mig helt fra at skrive om det, eller også så vil i få min ærlige mening, også selvom den er negativ. Derfor accepterer jeg heller ikke samarbejder, hvor firmaet sender en færdigskrevet tekst, det skal være mine egne ord, jeg er trods alt ikke et tv spot for spilnu.

Men hvilke typer af reklamer findes der så? Og hvordan skal de markeres?

Ja, det er jo så det der for nogle bloggere og instagrammere åbenbart er forvirrende. Jeg skal selvfølgelig ikke hverken gøre mig hellig eller komme her og være belærende og tro at jeg kan det hele, for jeg skulle også selv læse op på det først, men spørger man mig, vil jeg jo mene at hvis man gerne vil tjene penge på det her, så må man sætte sig ind i reglerne før man går i gang. De fleste sætter sig heller ikke ind bag rettet på en bil uden at kende til færdselsreglerne, vel? Og så forvirrende synes jeg altså heller ikke at det er.


AMBASSADØRSKABER - Det er en aftale man indgår med et brand om at være deres ansigt udadtil og lave et bestemt antal indlæg der skal udgives over en fastlagt periode (fx. 10 indlæg over en periode på 6 måneder). Dette er selvfølgelig en reklame, man får jo enten løn eller gratis produkter for at være nogens ambassadør. Så skulle man få lyst til i 5. måned at lægge et billede mere på instagram / lave et ekstra indlæg, så det faktisk bliver 11 i alt, så skal det stadig markeres som reklame, for man er midt i et ambassadørskab OG man har fået den ting man viser frem, gratis. Jeg har endnu ikke haft nogle ambassadørskaber (jeg venter stadig på at NAKD opdager mig, haha!) Men jeg ved at mange influencers fortolker denne regel lidt forskelligt og ikke altid markerer deres opslag som reklame, men jeg vil jo mene at lige så snart du har modtaget noget gratis (også selvom du ikke får løn oveni) så skal det markeres som reklame.

GIVEAWAYS / KONKURRENCER - Engang imellem afholder jeg det der kaldes en "giveaway" hvor en (eller flere) af mine læsere kan være så heldige at vinde, et eller andet. Hvis et firma har sponsoreret en af mine giveaways, så skal det markeres tydeligt, hvilket er helt fair i min bog, for hvis jeg ikke selv har betalt for det produkt i kan vinde, så er det jo en reklame, og det skal markeres.

AFFILIATE LINKS - Et affiliate link eller et metapic link som det hedder her på Nouw skal markeres tydeligt med at det er affiliate. Og hvad er det så? Et affiliate/metapic link er et specielt slags link, der betyder at hvis i klikker på det fra min blog, så får jeg enten en kommision fra den ordre i lægger på siden jeg linker til, eller også får jeg et fast beløb pr klik på linket (og her snakker vi som regel ikke mere end 5-20 øre pr klik, så det gør mig bestemt ikke rig, men klik endelig løs og støt bloggen haha!). Det er ganske gratis for jer læsere, i betaler ikke mere på jeres ASOS ordre fordi i har fulgt mit link, det er faktisk bare ASOS der giver mig en lille "reward" for at være den der guidede jer hen til deres hjemmeside. Jeg sætter stor pris på når i handler via mine links, da det hjælper mig så jeg kan blive ved med at drive bloggen - a girls gotta eat you know! Jeg linker selvfølgelig kun til relevante ting, som jeg kan anbefale og har prøvet eller som jeg selv ønsker mig. Jeg vil aldrig tilføje misledende links bare for at tjene en skilling. Og igen synes jeg det er helt fair at dette skal markeres.

GRATIS PRODUKTER / INDLÆG DER ER GIVET LØN FOR - Alt man har fået fra firmaer gratis og fået penge for at skrive om skal stadig markeres som "reklame", sådan har det hele tiden været og det giver jo god mening. Og det gælder også hvis den kampagne man er en del af er slut. Hvis jeg for 6 mdr siden fik tilsendt en bunke tøj fra et firma til et haul som de sponsorerer og jeg her et halvt år siden viser dem frem igen - så skal det markeres som reklame. Det er jo stadig ikke noget jeg selv har betalt for = det er en reklame.

Hvis jeg i forbindelse med mit samarbejde med firmaet fik af vide at jeg bare skulle lave en youtube video hvor jeg viste tøjet frem og at det var mit produkt, så skal jeg markere videoen som reklame. Vælger jeg så derudover at have det sponsorerede tøj på på et billede på instagram, som altså ikke er en del af den "pakke" jeg skulle lave for firmaet, så skal det stadigvæk markeres som reklame. Selvom det billede ikke var en del af aftalen, så har jeg stadig fået tøjet gratis. Og så må jeg jo bare lade være med at vise tøjet andre steder end i videoen, hvis jeg ikke vil skrive reklame under mit billede.

HVORDAN SKAL REKLAMER SÅ MARKERES?

Jeg synes jo egentlig det er ganske simpelt. Meningen ved de her regler er jo at det skal være virkelig tydeligt for læserne hvad der er reklame og hvad der ikke er. Derfor skal det også stå indenfor de første par linjer i indlægget/under billedet hvis noget er reklame. Hvis man, ligesom jeg, er glad for at skrive lange noveller, så skal det altså ikke først være når i kommer til bunden af mit indlæg at det går op for jer at det i læser er betalt af et brand! Det skal være tydeligt for jer om jeg selv har betalt de 2500kr for Karl, eller om han på magisk vis dukkede op på mit dørtrin en søndag morgen. Og Karl er altså ikke en escort mand, men derimod min elskede knaldrøde Lagerfeld taske, haha!

Det samme gælder sig for billeder på instagram. Mange influencers smider et #spons eller #ad et eller andet sted ned i den flod af andre hashtags de kommer under deres billeder. Nogle skriver slet ikke noget. Og lad mig slet ikke komme i gang med stories hvor folk gemmer "reklame" tagget bag ved deres navn, så man kun kan se det hvis man pauser den gældende story. Skriv det nu bare tydeligt, jeg kan slet ikke se hvorfor det skal være så svært! Stå ved dine reklamer! Vær stolt af at et firma har valgt netop díg til et samarbejde! Det er ikke godt nok. Det skal op og stå forrest i den caption man skriver under sit billede, eller stå så man kan se det i en story, så det er tydeligt for enhver, at her er et produkt man ikke selv har betalt, også selvom man skrev det på forrige post og har lavet to billeder med et samme outift. Det skal stå der. Hver gang!

Læserne skal vide om bloggeren selv har købt produktet og / eller har fået penge for at vise det frem, inden de beslutter sig for om de selv vil købe det eller ej.

Jeg vil for fremtiden ikke nøjes med at skrive "reklame", men derimod komme med en mere uddybende forklaring for hvert indlæg der indeholder et sponsoreret produkt (bare rolig, ikke en forklaring der er lige så lang som denne, phew!) Det vil sige at indlæg fra mig, der indeholder noget jeg ikke selv har betalt, vil blive markeret med "REKLAME" - efterfulgt af en af de følgende underoverskrifter;

"Indlægget er sponsoreret af..."

Den giver lidt sig selv. Hvis Sodastream har kontaktet mig med henblik på et samarbejde, hvor jeg skal vise deres produkter frem i et indlæg og skrive om dem, så er indlægget sponsoreret af Sodastream. Så det betyder enten at jeg har fået noget gratis af firmaet, eller at de decideret har givet mig penge for at skrive om dem.

Det samme gælder hvis jeg skulle være så heldig at få et ambassadørskab i fremtiden. Som regel når jeg bliver kontaktet af et firma, så lyder aftalen på "et blogindlg + et instagram billede + en story", men jeg kan alligevel aldrig holde mig indenfor de rammer, fordi jeg bliver så begejstret når nogen vil samarbejde med mig (go ahead, call me a looser haha!) så jeg ender altid med at lave mere end det. Så selvom jeg laver flere indlæg end aftalen lyder på, bliver disse stadig markeret med et reklame tag.

"Indeholder sponsorerede produkter"

Et af de samarbejder jeg for nyligt har indgået indeholder fx. nogle interior ting, så det vil jo sige at for fremtiden, hvis jeg viser billeder fra min lejlighed, så vil nogle af disse ting figurere på billederne og så vil indlægget blive markeret som at "indlægget inderholder sponsorerede produkter" - også selvom fremtidige indlæg ikke er med i den aftale jeg oprindeligt har lavet med firmaet.

Jeg har også for et års tid siden lavet et samarbejde med DW og hvis jeg har det ur på i et af mine billeder, vil det ligeledes blive markeret, selvom samarbejdet er slut for længst.

"En gave fra..."

Man hører nogle gang om at de helt store bloggere bare får tilsendt alt muligt, uden først at have haft kontakt med firmaet bag. Disse ting bliver normalt markeret som "gifted". Jeg har endnu ikke været så heldig at produkter bare på magisk vis dukkede op på mit dørtrin, men hvis det skulle ske, og jeg valgte at skrive om det, så ville indlægget være markeret som at jeg havde modtaget gaven gratis og at indlægget derfor var sponsoreret. Selvom det overhovedet ikke kan betale sig som blogger, for vi skal jo betale SKAT af alt vi modtager, og så har man jo egentlig i og for sig bare selv betalt for at lave et sponsoreret indlæg. Men det er en helt anden snak, haha!

"Udlånt af..."

Igen, det her er nok forbeholdt de større bloggere, men skulle det ske, at jeg var en af de heldige der fik lov at låne et outfit fra et firma, så ville det blive markeret tydeligt at det var noget jeg havde fået lov til at låne.

------

Det kan godt være at det virker meget omsonst (det synes jeg også selv), men jeg vil heller ikke vildlede mine læsere, for som sagt så vægter jeg min troværdighed virkelig højt og jeg synes selv at gennemsigtighed i den her branche er utrolig vigtig og noget der stadig lidt er en mangelvare. Læserne skal ikke føres bag lyset og reklamer på blogs skal være tydeligt markerede, men samtidig være naturlige og falde ind i bloggens stil.

Jeg har set mange influencers brokke sig over disse regler, men jeg vil bestemt ikke risikere pludselig at få en kæmpe bøde (hvilket vi gør hvis det bliver opdaget), så derfor vil jeg hellere være på den sikre side og markere reklamer en gang for meget, end en gang for lidt. Og så vil jeg selvfølgelig gerne være ærlig overfor jer, for hvis ikke i læste med, så var der slet ikke nogle samarbejder at hente, så tak for jer!

Det her indlæg blev rigtig langt, men jeg håber at det har belyst nogle af de gråzoner der kan være indenfor blogging og reklame! Lad mig endelig høre hvad i synes om reglerne og generelt hvad i som læsere mener om sponsorerede indlæg, jeg arbejder nemlig også pt. på et indlæg der omhandler netop dette, så kom endelig med jeres input!


YOU CAN ALSO FOLLOW ME ON

FACEBOOK - INSTAGRAM - BLOGLOVIN - NOUW

  • Blogging

Synes godt om

Kommentarer

ByLauraDenis
,
Virkelig godt indlæg! Og du kommer med nogle virkelig gode pointer 😃nouw.com/bylauradenis
Pernilsen
,
Jeg kan slet ikke forstå at det ikke bliver slået mere ned på det når instagrammere ikke kan finde du af at gøre opmærksom på deres reklamer! nouw.com/pernilsen
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229